We zijn ontzettend dankbaar dat u zich beschikbaar heeft gesteld als gastgezin. De afgelopen weken hebben we als een achtbaan beleefd, inmiddels zijn de eerste Oekraïners al in ons dorp. Achter de schermen zijn we druk bezig om structuur aan te brengen in de organisatie. Eén van de zaken die nog op ons wensenlijstje stond was een informatiebrief naar de gastgezinnen. Wellicht voor de mensen die al Oekraïners te gast hebben, mosterd na de maaltijd, maar hopelijk draagt het nog bij.
In de planning staan nog verschillende busritten om Oekraïense vluchtelingen op te halen uit Polen. We houden je middels berichten via de app, de website en uiteindelijk ook via e-mail op de hoogte. Uit de ervaring die we inmiddels hebben, blijkt dat vaak lastig te plannen.
Hieronder een aantal praktische zaken:
– Zorg bij aankomst voor een welkomstpakket. Denk hierbij aan verzorgingsproducten (shampoo, doucheschuim, tandenborstel, tandpasta, zeep etc.), handdoeken, fles water, glazen en een knuffeltje voor kinderen.
– Zorg dat er achtervanggezinnen beschikbaar zijn voor Gebed & financiële (indien nodig), praktische en emotionele steun. Het liefst een gezin dat zich niet heeft opgegeven als gastgezin, omdat we verwachten dat we alle opvang wellicht nodig zullen hebben. Laat deze gezinnen in de eerste paar dagen ook kennis maken met de vluchtelingen. Maak ook afspraken, zodat de wederzijdse verwachtingen duidelijk zijn. Lukt het niet om één of meerdere achtervanggezinnen te regelen, laat het dan weten aan ons als organisatie. Dan kunnen wij je hier wellicht verder mee helpen.
– Ons advies is om in de eerste twee dagen duidelijke afspraken te maken met de vluchtelingen die bij u verblijven. Denk aan gebruik van de keuken/badkamer, routines die leven in het gastgezin etc.
– Betreft de maaltijden. Overleg met de vluchtelingen of er allergieën of bijzonderheden zijn. Probeer de mensen te betrekken bij de dagelijkse routines (boodschappen doen, koken, enz.). Vanuit ervaringen bij professionele hulporganisaties weten we dat dit belangrijk is voor de eigenwaarde van vluchtelingen. Ons advies om dit binnen 1 week te bespreken met de vluchtelingen en hier ook vorm aan te gaan geven.
– Als er behoefte is aan kleding, kunt u terecht bij Van der Weerd in Grafhorst aan de Grafhorsterweg 24. Ze zijn geopend van maandag t/m zaterdag van 8.00 tot 17.00 uur.
– Er zullen al vrij snel vragen ontstaan over onderwijs voor de veelal jonge vluchtelingen. Voor vragen over onderwijs kunt u terecht bij Karin Oortwijn (Onderwijszaken Oekraïense gasten (Basis- en voortgezet onderwijs)) van de Gemeente Kampen. Dit kan via oekraine@kampen.nl of 06 – 21903658.
– Bij dringende medische kwesties kunt u terecht bij huisartsenpraktijk Goedzorg in IJsselmuiden. Buiten de openingstijden van de huisartsenpraktijk, kunt u terecht bij de huisartsenpost in Zwolle. Zie document belangrijke informatie geneeskundige zorg.
– Wilt u uitvragen of de vluchteling, chronische medicatie gebruikt? Zo ja, dit graag melden op medisch@hulp4oekraine.nl. Dan kunnen we snel schakelen als er wat nodig is.
– Als u psychische problemen (nachtmerries, niet kunnen slapen, extreem angstig, paniekaanvallen etc) signaleert bij de vluchteling of binnen uw eigen gezin, neem dan zo snel mogelijk contact op met de organisatie. Er is een werkgroep pastorale en medische hulp.
– Vertrouw op God. Hij is onze Helper!
Onder ‘veelgestelde vragen’ op de website vindt u de komende tijd meer informatie.
Als u andere vragen heeft, verwijzen we graag naar tabblad ‘Wie zijn wij?’ op de website. Hierop vindt u de e-mailadressen van de diverse werkgroep coördinatoren. Bedenk dan even voor uzelf bij welke werkgroep uw vraag thuishoort.
Hartelijke groet,
Kernteam Hulp4oekraine